The Face of Litter

Post date:

Author:

Category:

Har du alltid undra vem som skräpar ner på våra gator eller har du någonsin själv varit orolig över att fastna på bild när du slängde godispapper på marken? I Hong Kong så har det nyligen startas upp en väldigt intressant reklamkampanj där de tas fram fantombilder som sätts upp på stora affischer på de personer som har skräpat ned och dessutom så är det en bild på det föremålet som de har skräpat ned med.

Det är tidskriften Ecozine som har tagit fram denna intressanta reklamkampanjen med hjälp av reklambyrån Ogilvy & Mahter. Ecozine har tagit hjälp av Parbon Nanolabs som är ett amerikanskt lab. Utifrån DNA-lämningarna från tuggummi, fimpar och annat skräps som hittas så kan Parabon Nanolabs ta fram utseendetyp på människan. Helt galet tycker vi!

Det går med metoden som de använder sig av exakt bestämma ögonfärg, hudfärg, hårfärg, ansiktsform och kön. Däremot går det inte bestämma vilken åldern personen i frågan har. För att kunna lista ut vilken åldern personen har i fråga så har de gjort andra undersökningar som till exempel titta runt i området vad det är för demografi där. På så sätt har de satt en ungefärlig ålder.

Syftet med denna nytänkande reklam är inte att hänga ut de verkliga nedskräparna. Utan syfte är att se vilken persontyp som är nedskräparna för att få igång en diskussion bland medborgarna om ta ansvar för sitt skärp.

Något som är värt att tänka på när de kommer till denna kampanj är hur skulle du regera om du såg en bild som liknade dig själv eller någon annan som du känner till exempel? Jag tror att detta kan vara en bra väg att gå när de kommer till nedskräpande. Människor kommer tänka ett extra gång innan de slänger något på marken, även fast de inte bli uthängda med riktig bild så blir det uthängda med en bild som kan lika dem själva väldigt mycket.

Ska bli intressant och följa detta, kommer denna kampanj minska nedskräpande i Hong Kong?