Minnesdatabasen Hana + NHL = Sant

Post date:

Author:

Category:

Arenaupplevelserna ser helt annorlunda ut idag jämfört med bara ett par år tillbaka. Den amerikanska hockeyligan NHL vill fortsätta att utvecklas i samma takt som teknikens värld, de vill maximera sina supportrars och besökare upplevelse när de väl kommer till Arenan. Redan idag så finns det appar som besökarna kan använda sig av för att kunna guida sig igenom arenorna, se mål eller händelser från matchen i olika vinklar, ta del av erbjudanden på olika supporterartiklar och rabatter på till exempel korv. Trots det så frågar sig ligan, hur skall vi kunna intrigerar mer med våra supportrar och individualisera relationen med supportrarna?

Som allt annat i världen så handlar det om att samla på sig kopiösa mängder av data för att kunna nå den individualiserad nivån man söker. NHL har alltid varit duktiga på att samla på sig enorma mängder av statistik och spelardata. Bara några exempel är antal mål, assist, skott på mål, utvisningsminuter, antal spelaren tar pucken av spelare, speltid, speltid per spelare, speltid per spelare i de olika zonerna, puckens hastighet med mera. Med andra ord är det inget nytt att NHL samlar på data och statistik, trots det så tar NHL hjälp av SAP:s minnesdatabas Hana till hjälp för att utveckla matchupplevelsen/arenaupplevelsen.

– ”Det här bara början. Här kommer det ske stora förändringar. Vi använder data föra att skapa en bättre upplevelse, säger Peter Del Giacco, teknikchef för NHL”

Det är fint att NHL tänker i framåt och vill framåt. Flera svenska klubbar och ligor skulle behöva göra samma sak innan alla arenor runt om i landet står och gapar tomt. Idag vill gemene man ha det så lätt som möjligt och så lite krångel som möjligt oavsett vad som görs. Ur egen synvinkel som besöker olika arenor årligen så är det inte speciellt kul att springa runt och leta efter det man vill ha eller råka köpa en tröja som sedan visar sig att vara billigare på andra sidan. Åandra sidan kan det känns lite märkligt att data från korvbeställningar ska samlas och analyseras.

NHL har även provat på playertracking vilket innebär att spelaren alla rörelser registreras i realtid. Problemet idag är att de inte vet vad de skall göra med all data. Med Hana så kanske de kan hitta en lösning på det problem så att all den datan som samlas in kan analyseras snabbt. Då kanske alla tråkiga hjärnskakningar som spelare åker på kan minska rejält eller skador över lag.

I det stora hela så är det ett spännande initiativ som NHL har tagit. De har inget att förlora på det, de kan få nöjdare supportrar och minska skadedrabbningarna. Det skall det bli intressant att följa vad Hana kan samla ihop för data och hur hela arenaupplevelsen kommer utvecklas.