Minskat intresse för surfplatta

Post date:

Author:

Category:

surfplattateknik

Det visar sig tydligt att intresset för surfplattor minskar drastiskt. Under andra kvartalet i år såldes 38,7 miljoner surfplattor vilket är en minskning med 12.3 procent under samma tidsperiod ett år tidigare. Undersökningsföretaget International Data Corporation bevisar marknadens avsvalnade anda genom sin senaste granskning.

De mest kända operativsystemen med är Android som äger 65 procent av marknaden för sålda surfplattor och Apple iOS finner sig 26 procent. Däremot ökar en annan produkt i samma anda med en unik egenskap. Microsoft växer med sin produkt som är en platta med löstagbart tangentbord vilket ökar många möjligheter. Istället för att embart bruka dem till underhållning kan man nu enklare göra ärenden och utföra arbetsuppgifter på de. Produkten kallas Microsoft Surface Pro och ger chans till multitasking.

Apple iOS tog efter av Microsoft och ger tillfälle för konsumenterna att köpa produkten iPad Pro med löstagbart tangentbord. Enligt studien från IDC har Android, som är marknadsledande inom surfplattor svårt konkurra blir allt hårdare.